Α.Π. 586/21-3-2020

 

Θέμα: Οδηγίες για την εξ΄ αποστάσεως επικοινωνία των Συλλόγων Διδασκόντων με τις/τους μαθήτριες/τές των σχολείων

Σχετ.:

(1) Π.Δ. 79/2017/άρθρο 17/παρ. 1 (όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 17, § 1,2,3 του Ν. 4559/ΦΕΚ 142/3-8-2018)

(2) Νόμος 4547/ΦΕΚ 102/12-6-2018

(3) ΦΕΚ 4299/27-9-2018/τ. 2ο1.

(4) Δ1α/ΓΠ.οικ. 16838 (ΦΕΚ 783/10-3-2020) Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας των σχολείων κ.ά. εκπ/κών δομών

(5) 38091/Δ4/16-3-2020 Διαβίβαση Οδηγιών Υλοποίησης Προγραμμάτων Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης

(6) 563/16-3-2020 Οδηγίες για την εξ΄ αποστάσεως επικοινωνία των Συλλόγων Διδασκόντων με τους γονείς και τις/τους μαθήτριες/τές των σχολείων

(7) 39676/Δ2/20-3-2020 Διαβίβαση Οδηγιών για ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Σε συνέχεια των Οδηγιών που αποστείλαμε σχετικά με την υλοποίηση της εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση (βλ. σχετ. 6) και με βάση τις νέες οδηγίες του ΥΠΑΙΘ για την οργάνωση της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (βλ. σχετ. 7) θα ήταν χρήσιμο να επισημάνουμε τα παρακάτω:

1. Όπως έχουμε επισημάνει ήδη (βλ. σχετ. 6) οι Σύλλογοι Διδασκόντων μπορούν να βρουν εφικτούς τρόπους επικοινωνίας με τους γονείς και τις/τους μαθήτριες/τές των σχολείων. Χρησιμοποιούμε σκόπιμα τον όρο «επικοινωνία» κι όχι τον όρο «μαθήματα» για να τονίσουμε ότι παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε στις νέες εκπαιδευτικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν μετά την αναστολή της λειτουργίας των σχολείων εξαιτίας του κορονοϊού (βλ. σχετ. 4), η «επικοινωνία» έστω και στο απλό επίπεδο της τηλεφωνικής επαφής με τους γονείς και τα παιδιά της τάξης μας είναι πολύ σημαντική.

2. Η χρήση εκπαιδευτικών πλατφορμών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που παρέχει το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (e-me, e-class κ.ά.) δεν δεσμεύουν σε καμία περίπτωση τα σχολεία να συνεχίσουν τις μεθόδους και τα εργαλεία που έχουν ήδη αναπτύξει και χρησιμοποιήσει.

Ειδικότερα ως προς τις ενέργειες των Διευθυντών/ντρών των σχολείων, των εκπαιδευτικών και την οργάνωση της ενημέρωσης-υποστήριξης των εκπαιδευτικών επισημαίνουμε τα εξής:

 

1. Ενέργειες Δ/ντών σχολείων

(α) Συγκρότηση ομάδας ασύγχρονης εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευσης, η οποία θα αποτελείται από την/τον Διευθύντρια/ντή του σχολείου και ένα εκπαιδευτικό του σχολείου (βλ. σχετ. 7/Α/Βήμα 1).

(β) Συγκρότηση ομάδας σύγχρονης εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευσης, η οποία θα αποτελείται από την/τον Διευθύντρια/ντή του σχολείου και ένα εκπαιδευτικό (κατά προτίμηση διαφορετικό από την επιτροπή ασύγχρονης εκπ/σης) (βλ. σχετ. 7/Α/Βήμα 1).

(γ) Αποστολή ενημερωτικής επιστολής μέσω e-mail προς τους γονείς των μαθητριών/τών με την οποία θα τους ενημερώνουν για τη δυνατότητα εγγραφής τους στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) για την απόκτηση μαθητικού λογαριασμού μέσω του οποίου έχουν την δυνατότητα να συνδεθούν στις διαθέσιμες πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης στη σελίδα https://register.sch.gr/students/ (βλ. σχετ. 7/Α/Βήματα 4-5). Στην ίδια επιστολή επισημαίνουν ότι οι διαδικασίες εφαρμογής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα πραγματοποιηθούν σύμφωνα με τον Νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων 2016/679 και του νόμου 4624/2019 (βλ. σχετ. 7/Α/Βήμα 4 και σχετ. 6/θέμα α).

(δ) Άμεση επικοινωνία με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των σχολείων και σύγκλιση έκτακτου Σχολικού Συμβουλίου, το οποίο μπορεί να γίνει με τη χρήση εξ΄ αποστάσεως α-σύγχρονης επικοινωνίας, όπως περιγράφουμε στη σχετ. 6/θέμα β.

(ε) Αποστολή των ανωτέρω στοιχείων (θέματα α, β) στη Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης και στον Σ.Ε.Ε. παιδαγωγικής ευθύνης του σχολείου μέχρι τη Δευτέρα 23 Μαρτίου 2020.

2. Ενέργειες εκπαιδευτικών

Όπως προαναφέραμε κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να βρει εφικτούς τρόπους επικοινωνίας με τα παιδιά της τάξης του ανάλογα με τις δυνατότητές του, αλλά και τις δυνατότητες των γονέων των παιδιών. Πιο συγκεκριμένα προτείνουμε τους παρακάτω τρόπους εξ αποστάσεως επικοινωνίας:

(α) Τακτική τηλεφωνική επικοινωνία με τους γονείς και τα παιδιά της τάξης. Μέσω των τηλεφωνικών επαφών μπορούν οι εκπαιδευτικοί να προτείνουν κάποιες δραστηριότητες για τα παιδιά, όπως ασκήσεις των σχολικών εγχειριδίων (Βιβλίο Μαθητή, Τετράδιο Εργασιών). Σταδιακά μπορεί η τηλεφωνική επικοινωνία να αναβαθμιστεί σε μορφές ασύγχρονης επικοινωνίας που περιγράφουμε παρακάτω. Η επικοινωνία αυτού του τύπου ενδείκνυται για τις/τους εκπαιδευτικούς που δεν έχουν γνώσεις υπολογιστή ή τεχνολογικές δυνατότητες.

(β) Οργάνωση της εξ αποστάσεως επικοινωνίας μέσω ασύγχρονων μεθόδων και κυρίως μέσω e-mail. Οι εκπαιδευτικοί συγκροτούν ομάδα επαφών με τα e-mails των γονέων των παιδιών της τάξης τους. Αποστέλλουν ένα ενημερωτικό σημείωμα προς τους γονείς και στη συνέχεια κάποιες ασκήσεις ή άλλες δραστηριότητες σε αρχείο jpg. Οι γονείς παραλαμβάνουν τις ασκήσεις τις τυπώνουν ή εάν δεν διαθέτουν εκτυπωτή αντιγράφουν τα παιδιά τις ασκήσεις στο τετράδιό τους. Στη συνέχεια επιστρέφουν συμπληρωμένες τις ασκήσεις και η/ο εκπαιδευτικός με νέο ατομικό e-mail επισημαίνει τα τυχόν λάθη. Εκτός από τα e-mails η ασύγχρονη επικοινωνία μπορεί να γίνει και με τις γνωστές πλατφόρμες του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου (e-me, e-class) ή με άλλες ελεύθερες πλατφόρμες. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας είναι εφικτός για εκπαιδευτικούς που έχουν απλές γνώσεις υπολογιστών.

(γ) Συστηματικότερη οργάνωση της εξ αποστάσεως επικοινωνίας μπορεί να γίνει μέσα από τη δημιουργία ιστολογίου blog της τάξης στο οποίο μπορούν να αναρτάται το εκπαιδευτικό υλικό και οι εργασίες των παιδιών. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας προϋποθέτει μεγαλύτερη γνώση των υπολογιστών.

(δ) Οργάνωση της εξ αποστάσεως επικοινωνίας με σύγχρονες μεθόδους, όπως με τη χρήση των σχετικών πλατφόρμων του ΥΠΑΙΘ, οι οποίες θα ξεκινήσουν για τη Γ΄ Λυκείου και σταδιακά θα επεκταθούν και στις άλλες βαθμίδες, Μπορούν να χρησιμοποιηθούν και άλλες ελεύθερες πλατφόρμες. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας προϋποθέτει εξειδικευμένη γνώση των υπολογιστών και σχετική επιμόρφωση.

Και οι ανωτέρω τέσσερις τρόποι επικοινωνίας είναι αποδεκτοί. Στην παρούσα φάση οι δύο πρώτοι τρόποι είναι αυτοί που μπορούν να υλοποιηθούν ευκολότερα χωρίς φυσικά να αποκλείονται και οι υπόλοιποι ανάλογα με τις δυνατότητες του κάθε εκπαιδευτικού και του σχολείου.

3. Ενημέρωση - υποστήριξη εκπαιδευτικών

(α) Για την υποστήριξη – ενημέρωση των εκπαιδευτικών των σχολείων θα οργανώσουμε από 23/3/2020 τις απογευματινές ώρες εξ αποστάσεως ενημερωτικές συναντήσεις με τις/τους εκπαιδευτικούς για την υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Για τον σκοπό αυτό καταρτίζουμε το παρακάτω πρόγραμμα το οποίο θα ισχύσει για την εβδομάδα 23-28/3/2020.

 

 

Εβδομαδιαίο πρόγραμμα εξ αποστάσεως ενημερωτικών συναντήσεων

Δημοτικών Σχολείων Σ.Ε.Ε. Νικολάου Γραίκου (Πιερία)

Ημέρα Δημοτικό Σχολείο Ώρες συνεργασίας
Δευτέρα 23 Μαρτίου 2020 1ο, 3ο, 6ο, 9ο, 17ο, 19ο Δ.Σ. Κατερίνης 18.00 – 21.00
Τρίτη 24 Μαρτίου 2020 Αγ. Σπυρίδωνα, Βροντούς, Δίου, Κονταριώτισσας, Ν. Εφέσου, Καρίτσας 18.00 – 21.00
Πέμπτη 26 Μαρτίου 2020 1ο, 2ο, 3ο Δ.Σ. Λιτοχώρου, «Πλάτων» (Ιδιωτικό) 18.00 – 21.00
Παρασκευή 27 Μαρτίου 2020 Ν. Πόρων, Ν. Παντελεήμονα, Πλαταμώνα, Σκοτίνας, 1ο-2ο Δ.Σ. Λεπτοκαρυάς, 18.00 – 21.00

 

Παρακαλούνται οι Διευθυντές/ντριες των σχολείων να επικοινωνήσουν μαζί μας για να οργανώσουμε αποτελεσματικότερα τις συναντήσεις.  

Το ανωτέρω πρόγραμμα θα ανανεώνεται κάθε εβδομάδα σύμφωνα με τις επιμορφωτικές ανάγκες που θα προκύπτουν.

(β) Όπως σας είχαμε ενημερώσει με το προηγούμενο έγγραφο οδηγιών για την εξ΄ αποστάσεως επικοινωνία (βλ. σχετ. 6) έχουμε ξεκινήσει ήδη σε πειραματικό επίπεδο την οργάνωση εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μιας σχολικής τάξης και συγκεκριμένα του Ε1 τμήματος του Δημοτικού Σχολείου Βροντούς. Η περίπτωση έχει πολλά από τα χαρακτηριστικά μιας μέσης σχολικής τάξης, όπως παιδιά συνήθους κοινωνικής προέλευσης που οι γονείς τους δεν διέθεταν όλοι e-mails ή πλήρη υπολογιστικό εξοπλισμό και εκπαιδευτικό με βασικές γνώσεις υπολογιστών. Στην περίπτωση αυτή η εκπαιδευτικός αρχικά επικοινώνησε τηλεφωνικά με τους γονείς των παιδιών και διευθετήθηκαν ζητήματα επικοινωνίας. Στη συνέχεια με τη βοήθεια του Δ/ντή του σχολείου ολοκληρώθηκε ο κατάλογος των e-mails και καταρτίσαμε ομάδα επαφών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με όλα τα παιδιά της τάξης. Ακολούθησε η αποστολή ενημερωτικού σημειώματος μέσω της ηλεκτρονικής ομάδας στους γονείς όλων των παιδιών και άρχισε η αποστολή των πρώτων ασκήσεων σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφουμε ανωτέρω στον τρόπο επικοινωνίας 4β. Επιπλέον σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό οργανώσαμε και σχετικό blog στο οποίο αναρτήθηκαν ήδη οι πρώτες εργασίες https://b612vrontou.blogspot.com/. Τα πρώτα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά κυρίως όσον αφορά την εφικτότητα της διαδικασίας και τη συμμετοχή των γονέων και των παιδιών. Αναμένουμε από τος/τους εκπαιδευτικούς παρόμοιες και ακόμα πιο επεξεργασμένες προτάσεις τις οποίες μπορούμε να ανακοινώνουμε στην εκπαιδευτική μας κοινότητα.

(γ) Σταδιακά σε κάθε σχολείο μπορεί να οργανώνεται με την ευθύνη των ομάδων υποστήριξης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ηλεκτρονικό αποθετήριο εκπαιδευτικού υλικού. Οι πηγές του αποθετηρίου μπορούν να είναι οι επίσημοι ηλεκτρονικοί πόροι του ΥΠΑΙΘ (βλ. σχετ. 5, 6, 7) ή υλικό που μπορούν να δημιουργήσουν οι εκπαιδευτικοί με βάση την εμπειρία τους και τις ιδέες που υπάρχουν στις ανωτέρω σχετικές.

Είναι περιττό να επισημάνουμε ότι για όλα τα ανωτέρω είμαστε στη διάθεση όλων των εκπαιδευτικών, τόσο ως προς την ανταλλαγή ιδεών, όσο και ως προς την οργάνωση των ηλεκτρονικών αποθετηρίων του κάθε σχολείου.

Επισημαίνουμε εκ νέου ότι στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μας ιδιότητας και των υπηρεσιακών μας καθηκόντων θα πρέπει να ενεργήσουμε με ευθύνη και αποτελεσματικότητα, έτσι ώστε στις πρωτόγνωρες καταστάσεις που ζούμε, όλες/οι οι μαθήτριες/τές μας ανεξάρτητα από την κοινωνικο-πολιτισμική τους προέλευση να μη στερηθούν το πολύτιμο και συνταγματικό κατοχυρωμένο αγαθό της μόρφωσης.

 

ΠΕΚΕΣ ΝΕΟ Σφραγίδα 1 LOW LOW