Βέροια, 8 Απριλίου 2020

Αρ. πρ. 777

ΠΡΟΣ: Σχολεία Π.Ε.  

Θέματα:

1. Οδηγίες για την οργάνωση της εξ΄ αποστάσεως μάθησης και διδασκαλίας

2. Εξ αποστάσεως επιμορφωτικό σεμινάριο γνωριμίας και χρήσης της πλατφόρμας σύγχρονης εκπαίδευσης Cisco Webex

Σχετ.:

(1) Π.Δ. 79/2017/άρθρο 17/παρ. 1 (όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 17, § 1,2,3 του Ν. 4559/ΦΕΚ 142/3-8-2018)

(2) Νόμος 4547/ΦΕΚ 102/12-6-2018

(3) ΦΕΚ 4299/27-9-2018/τ. 2ο1.

(4) Υ.Α. Δ1α/ΓΠ.οικ. 16838 (ΦΕΚ 783/10-3-2020), Προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας σχολείων

(5) 38091/Δ4/16-3-2020, 38092/Δ4/16-3-2020, 38942/Δ2/18-3-2020, 39731/Δ2/20-3-2020, 39733/Δ2/20-03-2020, 39676/Δ2/20-03-2020, 5171/20-3-2020, 5229/20-3-2020, 43037/ΓΔ4/3-4-2020, 43143/ ΓΔ4/3-4-2020, 42347/Δ2/1-4-2020, 41665/Δ2/31-3-2020, 40209/Δ1/24-3-2020, ΥΠΑΙΘ / Οδηγίες για την οργάνωση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

(6) 563/16-3-2020 και 586/21-3-2020, 3ο ΠΕΚΕΣ Κ. Μακεδονίας, Οδηγίες

(7) Δ1α/ΓΠ.οικ. 20021 (ΦΕΚ B’ 956/21-3-2020), Παράταση απαγόρευσης λειτουργίας σχολείων

Η αναστολή λειτουργίας των σχολείων εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού (βλ. σχετ. 4, 7) δημιούργησε πρωτόγνωρες συνθήκες υποστήριξης της μαθησιακής διαδικασίας και οργάνωσης της διδασκαλίας. Στις νέες αυτές οι συνθήκες οι Σύλλογοι Διδασκόντων (Σ.Δ.) των σχολείων με πνεύμα ευθύνης ανταποκρίθηκαν και συνεχίζουν να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στην εξ αποστάσεως επικοινωνία με τα παιδιά και τους γονείς τους. Σε συνέχεια των Οδηγιών που αποστείλαμε σχετικά με την υλοποίηση της εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση (βλ. σχετ. 6) και με βάση τις σχετικές Οδηγίες του ΥΠΑΙΘ (βλ. σχετ. 5) θα ήταν χρήσιμο να επισημάνουμε τα παρακάτω:

1. Γενικά ζητήματα όσον αφορά της εξ αποστάσεως μάθηση και διδασκαλία

  • Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν αντικαθιστά σε καμία περίπτωση τη διά ζώσης διδασκαλία. Ο ρόλος της είναι συμπληρωματικός σε σχέση με τη βασική εκπαίδευση. Σε κάθε περίπτωση προϋποθέτει μεικτές μορφές μάθησης, οι οποίες παρέχουν δυνατότητες εξατομικευμένης προσέγγισης της γνώσης, αλλά και αλληλεπίδρασης με τον εκπαιδευτή και τα παιδιά.
  • Ηθικά και δεοντολογικά ερωτήματα τίθενται για τα παιδιά που δεν μπορούν να ενταχθούν στη διαδικασία αυτή γιατί οι οικογένειές τους δεν διαθέτουν τους οικονομικούς πόρους αγοράς σταθερού τεχνολογικού εξοπλισμού και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις τεχνολογικές γνώσεις που απαιτούνται για τη χρήση των εργαλείων αυτών.
  • Οι εκπαιδευτικοί καλούνται σε σύντομο χρονικό διάστημα να σηκώσουν το κύριο βάρος της νέας κατάστασης και να αντιμετωπίσουν όλα τα κενά του εκπαιδευτικού μας συστήματος όσον αφορά την εξ αποστάσεως μάθηση και διδασκαλία.
  • Αντιμετωπίζοντας τα παραπάνω ηθικά και δεοντολογικά ερωτήματα με αίσθημα προσωπικής και υπηρεσιακής ευθύνης αποφασίσαμε να υποστηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις το εγχείρημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Στο δίλλημα, απογοήτευση και κριτική ή δημιουργικός αναστοχασμός και δράση επιλέγουμε το δεύτερο, θεωρώντας ότι στις παρούσες ειδικές συνθήκες προέχει το πολύτιμο και συνταγματικό κατοχυρωμένο αγαθό της μόρφωσης να συνεχίσει να είναι προσπελάσιμο από όσο τον δυνατόν περισσότερους μαθητές μας ανεξάρτητα από την κοινωνικο-πολιτισμική τους προέλευση. Η αρνητική κριτική σε συνθήκες συλλογικής δοκιμασίας δεν έχει καμιά κοινωνική ανταπόδοση. Το ερώτημα είναι το τι κάνουμε τώρα κι όχι το αύριο.

2. Οργάνωση της εξ αποστάσεως μάθησης, δηλαδή της μαθησιακής διαδικασία στην οποία συμμετέχει ενεργά ο εκπαιδευόμενος

Οι Σ.Δ. μετά το «μούδιασμα» των πρώτων ημερών άρχισαν σταδιακά να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στις νέες συνθήκες αξιοποιώντας ποικίλες μορφές, α-σύγχρονης κυρίως και σύγχρονης επικοινωνίας. Χρησιμοποιούμε σκόπιμα τον όρο «επικοινωνία», για να τονίσουμε ότι παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε στις νέες εκπαιδευτικές συνθήκες, η «επικοινωνία» έστω και στο απλό επίπεδο της τηλεφωνικής επαφής με τους γονείς και τα παιδιά της τάξης μας είναι πολύ σημαντική.

Από την πρώτη μέρα της αναστολής λειτουργίας των σχολείων υποστηρίξαμε τη διαδικασία αυτή προτείνοντας πέντε γενικούς τρόπους εξ αποστάσεως επικοινωνίας, οι οποίοι θα μπορούσαν να «απεγκλωβίσουν» όλες και όλους τους εκπαιδευτικούς ανεξάρτητα από το επίπεδο τεχνογνωσίας που διέθεταν. Οι τρόποι αυτοί ήταν οι εξής:

  • Τακτική τηλεφωνική επικοινωνία με τους γονείς και τα παιδιά της τάξης. Μέσω των τηλεφωνικών επαφών μπορούν οι εκπαιδευτικοί να προτείνουν κάποιες γνωστικές ή άλλες δραστηριότητες για τα παιδιά. Σταδιακά η τηλεφωνική αυτή επικοινωνία μπορεί να αναβαθμιστεί σε μορφές ασύγχρονης ή σύγχρονης επικοινωνίας που περιγράφουμε παρακάτω. Η επικοινωνία αυτού του τύπου ενδείκνυται για τις/τους εκπαιδευτικούς που δεν έχουν γνώσεις υπολογιστή ή τεχνολογικές δυνατότητες.
  • Οργάνωση της εξ αποστάσεως επικοινωνίας μέσω ασύγχρονων μεθόδων και κυρίως μέσω e-mails. Οι εκπαιδευτικοί συγκροτούν ομάδα επαφών με τα e-mails των γονέων των παιδιών της τάξης τους. Αποστέλλουν ένα ενημερωτικό σημείωμα προς τους γονείς και στη συνέχεια κάποιες ασκήσεις ή άλλες δραστηριότητες σε αρχεία jpg. Οι γονείς παραλαμβάνουν τις ασκήσεις τις τυπώνουν ή εάν δεν διαθέτουν εκτυπωτή αντιγράφουν τα παιδιά τις ασκήσεις στο τετράδιό τους. Στη συνέχεια επιστρέφουν συμπληρωμένες τις ασκήσεις και η/ο εκπαιδευτικός με νέο ατομικό e-mail αποστέλλει διορθωτικά σχόλια, παρατηρήσεις και υποδείξεις για βελτίωση. Εκτός από τα e-mails η ασύγχρονη επικοινωνία μπορεί να γίνει και με τις γνωστές πλατφόρμες του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου (e-me, e-class) ή με άλλες ελεύθερες πλατφόρμες. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας είναι εφικτός για εκπαιδευτικούς που έχουν απλές γνώσεις υπολογιστών.
  • Συστηματικότερη οργάνωση της εξ αποστάσεως επικοινωνίας μπορεί να γίνει μέσα από τη δημιουργία ιστολογίου blog της τάξης στο οποίο θα αναρτάται το εκπαιδευτικό υλικό και οι εργασίες των παιδιών. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας προϋποθέτει προηγμένη γνώση.
  • Οργάνωση της εξ αποστάσεως επικοινωνίας με σύγχρονες μεθόδους με τις πλατφόρμες που παρέχει το ΥΠΑΙΘ. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν και άλλες ελεύθερες πλατφόρμες. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας προϋποθέτει εξειδικευμένη γνώση των υπολογιστών και σχετική επιμόρφωση.
  • Μεικτό μοντέλο επικοινωνίας με τη χρήση α-σύγχρονων και σύγχρονων μεθόδων. Το μοντέλο αυτό παρέχει μεγαλύτερη διάδραση και εξατομικευμένη οργάνωση της μαθησιακής διαδικασίας (βλ. αναλυτικότερη περιγραφή παρακάτω). Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας προϋποθέτει υψηλότερου επιπέδου τεχνολογικό γραμματισμό.

Στην παρούσα φάση και οι πέντε αυτοί τρόποι επικοινωνίας είναι αποδεκτοί και φαίνεται να λειτουργούν αποτελεσματικά. Οι Σ.Δ. ανταποκρίθηκαν με θετικό τρόπο προτείνοντας και άλλες, δικές τους δημιουργικές λύσεις.

Ωστόσο, συζητώντας με τις/τους Διευθύντριες/ντές και πολλούς εκπαιδευτικούς των σχολείων εντοπίσαμε διάφορα προβλήματα που προέκυψαν από τον τρόπο οργάνωσης των μαθησιακών διαδικασιών με κυριότερα τα παρακάτω:

  • Ένα από τα σημαντικότερα προτερήματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι οι δυνατότητες που παρέχει για διάδραση και εξατομικευμένη διδασκαλία. Ωστόσο, για να εκμεταλλευθεί η/ο εκπαιδευτικός τις δυνατότητες αυτές θα πρέπει να οργανώσει τη μαθησιακή διαδικασία με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να μπορεί να επεξεργάζεται μαζί με τα παιδιά το εκπαιδευτικό υλικό που αποστέλλει. Όταν υπερβάλλει στην ποσότητα του εκπαιδευτικού υλικού, χωρίς να αξιολογεί τις εργασίες που αναθέτει στα παιδιά, τότε τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα δεν είναι τα αναμενόμενα.
  • Για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού προτείνουμε το μεικτό μοντέλο εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, το οποίο περιλαμβάνει σύγχρονες και ασύγχρονες μεθόδους.    Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο ο εκπαιδευτικός αποστέλλει μια λογική και ελέγξιμη ποσότητα εκπαιδευτικού υλικού με α-σύγχρονο τρόπο (e-mails, e-me, e-class) και στη συνέχεια αφού στείλουν τα παιδιά τις εργασίες τους επεξεργάζεται συλλογικά τις απαντήσεις τους με σύγχρονο τρόπο και παράλληλα προετοιμάζει το νέο μάθημα.
  • Οι Σ.Δ. μπορούν να συζητήσουν με πνεύμα συλλογικότητας και ρεαλισμού τους τρόπους της εξ αποστάσεως επικοινωνίας, έτσι ώστε να μην δημιουργούνται μεγάλες ανισομέρειες στην ποσότητα του εκπαιδευτικού υλικού που αποστέλλονται στα παιδιά.
  • Στο πλαίσιο της λειτουργίας των Σ.Δ. θα πρέπει να οργανωθεί με σχετικό πρακτικό και το εβδομαδιαίο πρόγραμμα της εξ αποστάσεως επικοινωνίας σύμφωνα με την υπ. αρ. 41665/Δ2/31-3-2020 εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ, η οποία προβλέπει για τα Δημοτικά Σχολεία το ωράριο 12.00-16.00. Προτείνουμε στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα να αποτυπώνονται επακριβώς οι ώρες της σύγχρονης επικοινωνίας και σε γενικές γραμμές οι ώρες της α-σύγχρονης. Ένα τέτοιο πρόγραμμα θα μπορούσε να έχει την παρακάτω μορφή: Π.χ. «Δευτέρα 7/4/2020. Ώρες σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης: 12.00 – 12.40, Ε΄ τάξη. 12.50-13.30, Α΄ τάξη. Οι υπόλοιπες τάξεις επικοινώνησαν με α-σύγχρονα τεχνολογικά μέσα αποστέλλοντας εκπαιδευτικό υλικό από 12.00 μέχρι 16:00».
  • Επισημαίνουμε ότι το εβδομαδιαίο πρόγραμμα δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση αντιγραφή του ωρολογίου προγράμματος που υφίστατο όταν λειτουργούσε κανονικά το σχολείο και οι ώρες της εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν αποτελούν αντιγραφή του διδακτικού ωραρίου του κάθε εκπαιδευτικού.
  • Όπως προαναφέραμε ένα σημαντικό προτέρημα της εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι οι δυνατότητες που παρέχει για εξατομικευμένη μάθηση. Μπορούμε να οργανώσουμε μικρότερες μαθητικές ομάδες ανάλογα με τη μαθησιακή τους ετοιμότητα και να αποστέλλουμε αντίστοιχο εκπαιδευτικό υλικό αρκεί και σε αυτήν την περίπτωση να αλληλεπιδρούμε με τις μικρές ομάδες συζητώντας με σύγχρονα μέσα. Μπορούμε, επίσης, να αναθέτουμε στα παιδιά ομαδικές εργασίες τις οποίες μπορούν να διεκπεραιώνουν με διάφορους τρόπους (e-mails, συνεργατικά ψηφιακά περιβάλλοντα, όπως η +γραφίς του πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου https://grafis.sch.gr/ και τα έγγραφα της Google https://docs.google.com/).
  • Ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να οργανώσει τις μαθησιακές διαδικασίες με οποιοδήποτε τρόπο θεωρεί κατάλληλο και μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικότερα. Η χρήση εκπαιδευτικών πλατφορμών σύγχρονης ή α-σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που παρέχει το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (e-me, e-class κ.ά.) δεν δεσμεύουν σ τα σχολεία να συνεχίσουν τις μεθόδους και τα εργαλεία που έχουν ήδη αναπτύξει και χρησιμοποιήσει.

3. Οργάνωση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, δηλαδή ανάπτυξης του μαθησιακού υλικού

  • Όπως προαναφέραμε το εκπαιδευτικό υλικό που αποστέλλουμε θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις μαθησιακές συνθήκες της τάξης μας και είναι τόσο σε ποσότητα όσο μπορούμε να αξιολογήσουμε.
  • Να μην αποτελεί «φωτογραφική» αντιγραφή εκπαιδευτικού υλικού του εμπορίου γεγονός το οποίο αν μη τι άλλο δημιουργεί προβλήματα εμπορικών και πνευματικών δικαιωμάτων.  
  • Να είναι λιτό, στοχευμένο και διαβαθμισμένης δυσκολίας.
  • Το γνωστικό υλικό έχει χαρακτήρα επαναληπτικό και δεν προχωράμε σε καμία περίπτωση στην ύλη που έχουμε κάνει μέχρι την αναστολή λειτουργίας των σχολείων.
  • Δεν βαθμολογούμε το γνωστικό υλικό με σκοπό να χρησιμοποιήσουμε τη βαθμολογία στον έλεγχο προόδου και στην τελική βαθμολογία.
  • Δεν θέλουμε να εργαλειοποιήσουμε τη μάθηση σε ασκήσεις μόνο. Μπορούμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών και να προκαλέσουμε τη δημιουργικότητά τους με πολλούς άλλους τρόπους, όπως:

ü  Αποστέλλοντας κάποιο από τα πολλά εκπαιδευτικά video που υπάρχουν για όλες τις τάξεις στο ψηφιακό αποθετήριο του «Φωτόδενδρου» http://photodentro.edu.gr/aggregator/

ü  Προτείνουμε την ανάγνωση κάποιου λογοτεχνικού κειμένου από τα «Ανθολόγια» με την παράλληλη πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων του βιβλίου του μαθητή ή των προτεινόμενων από το βιβλίο του δασκάλου. Η φιλαναγνωσία ως δημιουργική δραστηριότητα μπορεί να εμπλουτιστεί με αντίστοιχες πηγές από το διαδίκτυο όπως «Ο Μικρός Αναγνώστης» (http://www.mikrosanagnostis.gr/istoria_list.asp) η «Ελεύθερη Ψηφιακή Βιβλιοθήκη» (https://www.ebooks4greeks.gr/tag/audiobooks)

ü  Εμπνέουμε τα παιδιά να γράψουν ένα αφηγηματικό κείμενο παρακολουθώντας ένα ευχάριστο μουσικό video.

ü  Παροτρύνουμε τα παιδιά να φωτογραφίσουν το φυσικό ή το αστικό τους περιβάλλον βγαίνοντας στην αυλή ή στο μπαλκόνι του σπιτιού τους ή κάνοντας μια μικρή βόλτα για άθληση.

ü  Οργανώνουμε το blog της τάξης ως εργαλείο επικοινωνίας και ανάρτησης των εργασιών τους.

ü  Γενικά οτιδήποτε μπορούμε να σκεφτούμε ως «δημιουργική δραστηριότητα» που έχει νόημα για τα παιδιά και θα τα κινητοποιήσει να εκμεταλλευτούν δημιουργικά τον χρόνο τους.

  

4. Οργάνωση της εξ αποστάσεως επικοινωνίας με τους γονείς

Στις ιδιαίτερες συνθήκες που αντιμετωπίζουμε είναι πολύ σημαντική η επικοινωνία με τους γονείς μέσω της οποίας μπορούμε να τους ενημερώσουμε άμεσα για τις ενέργειες του σχολείου μας και στη συνέχεια να απαντήσουμε στις απορίες τους. Με τον τρόπο αυτό μπορούμε να ενεργήσουμε ένα βήμα πιο μπροστά από κάθε είδους την παραπληροφόρηση.

Τρόποι και μέσα επικοινωνίας με τους γονείς που προτείνουμε είναι οι εξής:

  • Επιστολές και ενημερώσεις στην ιστοσελίδα του σχολείου.
  • Άμεση επικοινωνία με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των σχολείων και σύγκλιση έκτακτου Σχολικού Συμβουλίου, το οποίο μπορεί να γίνει με τη χρήση εξ΄ αποστάσεως α-σύγχρονης ή σύχρονης επικοινωνίας.
  • Σε κάθε σχολείο με την ευθύνη της/του Διευθύντριας/ντή μπορεί να οργανωθεί ηλεκτρονικό αποθετήριο με το εκπαιδευτικό υλικό (ασκήσεις, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, δημιουργικές εργασίες κ.α.) που θα ετοιμάσουν οι εκπαιδευτικοί στο οποίο μπορούν έχουν πρόσβαση οι γονείς και τα παιδιά.
  • Οι Σύλλογοι Διδασκόντων και όλες/οι μας θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να διαχειριστούμε και καταστάσεις ακόμα πιο δύσκολες τις οποίες απευχόμαστε, αλλά ενδεχομένως να μην μπορούμε να τις αποφύγουμε, όπως τη διαχείριση καταστάσεων πένθους. Θα πρέπει να οργανώσουμε την ενδοσχολική μας επικοινωνία στέρεα και αποτελεσματικά για όλα τα δύσκολα που ίσως προκύψουν.

5. Επιμορφωτική υποστήριξη εκπαιδευτικών

Γνωρίζουμε ότι οι Σ.Δ. και ειδικότερα οι ομάδες υποστήριξης έχουν πραγματοποιήσει πολλά και αποτελεσματικά βήματα στην οργάνωση των διαδικασιών της εξ αποστάσεως υποστήριξης των εκπαιδευτικών. Οργανώνοντας και εμπλουτίζοντας τις προσπάθειες αυτές έχουμε αναπτύξει σύγχρονες και α-σύγχρονες τρόπους επικοινωνίας και υποστήριξης των εκπαιδευτικών και των σχολείων.

Στο πλαίσιο αυτών των δράσεων οργανώνουμε επιμορφωτικό σεμινάριο γνωριμίας και χρήσης της πλατφόρμας σύγχρονης εκπαίδευσης Cisco Webex με βάση το παρακάτω π΄ρογραμμα.

 

Πρόγραμμα εξ αποστάσεως επιμόρφωσης στη ψηφιακή πλατφόρμα σύγχρονης εκπαίδευσης Cisco Webex

Δημοτικών Σχολείων παιδαγωγικής και επιστημονικής ευθύνης Νικολάου Γραίκου (Πιερία)

 

Ημέρα Δημοτικά Σχολεία Ώρες σεμιναρίου

Πέμπτη 9 Απριλίου 2020

Ν. Πόρων, Ν. Παντελεήμονα, Πλαταμώνα, Σκοτίνας, 1ο-2ο Δ.Σ. Λεπτοκαρυάς 12.30 – 13.30
Αγ. Σπυρίδωνα, Βροντούς, Δίου, Κονταριώτισσας, Ν. Εφέσου, Καρίτσας, 1ο, 2ο, 3ο Δ.Σ. Λιτοχώρου 13.45 – 14.45
Παρασκευή 10 Απριλίου 2020 1ο, 3ο, 6ο, 9ο, 17ο, 19ο Δ.Σ. Κατερίνης, «Πλάτων» (Ιδιωτικό) 12.30 – 13.30

 

Το σεμινάριο απευθύνεται σε όλες/ους τους εκπαιδευτικούς των σχολείων. Θα πραγματοποιηθεί με τηλεδιάσκεψη με τη χρήση της πλατφόρμας Cisco WebEx με βάση την παρακάτω διαδικασία:

  • Οι Διευθύντριες/ντές θα ενημερώσουν τις ομάδες υποστήριξης και όλες/ους τις/τους εκπαιδευτικούς των σχολείων για τη δυνατότητα συμμετοχής τους στο σεμινάριο.
  • Λίγο πριν την καθορισμένη ώρα του σεμιναρίου θα αποσταλεί στις Διευθύντριες/ντές και στις ομάδες υποστήριξης σχετικό link για την είσοδό τους στην πλατφόρμα, το οποίο στη συνέχεια θα κοινοποιήσουν σε όλες/ους τις/τους εκπαιδευτικούς των σχολείων τους που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο σεμινάριο ακολουθώντας τις οδηγίες εισόδου.

Επισημαίνουμε και πάλι ότι για όλα τα ανωτέρω είμαστε στη διάθεση όλων των εκπαιδευτικών, τόσο ως προς την ανταλλαγή ιδεών, όσο και ως προς την αποτελεσματικότερη οργάνωση των εξ αποστάσεως μαθησιακών και διδακτικών διαδικασιών.

 

ΠΕΚΕΣ ΝΕΟ Σφραγίδα 1 LOW LOW